Godina proizvodnje: 1978
Trajanje: 116 minuta
Tehnika: 35mm widescreen, boja
Filmski rod: Igrani film
Režija:
Zafranović, Lordan
Produkcija:
Jadran film
Croatia film
Snimatelj:
Aćimović - Godina Karpo
Sinopsis:
Dubrovnik, 1941. Idiličan život trojice mladih prijatelja, Hrvata Nike, Talijana Tonija i Židova Mihe, grubo prekida rat i uspostava ustaške i okupacijske vlasti. Toni, koji je zaručen za Nikinu sestru Anu, postaje crnokošuljaš, Miho jedva izbjegne ustaškom klanju, a Niko se pridružuje partizanskom pokretu. Ane je, usprkos svemu, zaljubljena u Nika i udaje se za njega. Njezin otac, kapetan Baldo, ogorčen zlodjelima fašista, poput Nike počne surađivati s ilegalcima, ali biva uhapšen i ubijen. Toni se s Anom useljava u njezinu obiteljsku kuću, ali tu zatječe Nika, koji ga krivi za Baldovu smrt.
Uloge:
Frano Lasić (Niko), Milan Štrljić (Toni), Boris Kralj (kapetan Baldo), Tanja Poberžnik (Ane), Stevo Žigon (gospodin Hubička), Ivan Klemenčić (Miho), Gordana Parlov (Mare), Rade Marković (Mihin otac), Milan Erak (Maras), Zvonko Lepetić (Gavran), Tanja Bošković (Pina) i dr.
Zemlja proizvodnje:
Socijalistička Federativna Republika Jugoslavija (Socijalistička Republika Hrvatska)
Scenarij:
Lordan Zafranović, Mirko Kovač
Glazba:
Alfi Kabiljo (Wolfgang Amadeus Mozart, Mane Jarnović, Mario Nardelli)
Montaža:
Josip Remenar
Scenografija:
Milenko Jeremić, Zvonimir Šuler
Kostimografija:
Mirjana Ostojić
Komentar:
Stilski rafiniranim iskazom Lordan Zafranović uobličio je stalnu temu individualnog i kolektivnog zla, usredotočivši se ovaj put na represiju hrvatskih i talijanskih fašista, uprizorenu u naturalističko-grotesknom ključu, s vrhuncem u glasovitoj sekvenci pokolja u autobusu. Groteskni odnosno groteskno-karnevaleskni pristup manifestira se i u tretmanu seksualnosti, a kontrapunktalno mu se supostavlja gracilna tjelesnost protagonista (Niko, Ane, Toni). Intrigantno naviještena razrada likova i njihovih odnosa (napose proincestuoznog erotskog trokuta Niko-Ane-Toni te klasno-rodnog obrata u odnosu Niko-Mare) ostaje neostvarena, a ambiciozan pokušaj oslikavanja sveobuhvatne društvene freske (s patriotskim građanskim slojem u prvom planu, što je bila tematska inovacija u tadašnjem jugoslavenskom filmu) tek je djelomično uspio. Narativno-dramaturški konfuzan, stilski i ugođajno dojmljiv, film je postigao velike estetsko-političke kontroverze, uključujući i neosnovane optužbe za antihrvatstvo; nagrađen je Velikom zlatnom arenom u Puli i prikazan u natjecateljskom programu festivala u Cannesu (79.).
Ostale nagrade: Pula 78' - Srebrna arena za režiju
Srebrna arena za kameru
Nagrada filmske kritike Milton Manaki za režiju
Niš 78' - Nagrada za epizodnu ulogu Zvonku Lepetiću
Nagrada Tanji Poberžnik za debitantsku ulogu
Diploma Milanu Štrljiću i Petru Kralju
Vrnjačka banja 78' - 1. nagrada za scenarij
Cannes 79' - Službeni program
Dozvola za prikazivanje: od 30. lipnja 1978.
Izvoz: Čehoslovačka, DR Njemačka, Mađarska, Poljska, Sovjetski Savez, Kina, Australija, Sirija, Velika Britanija, Portugal, Francuska, Finska, Švedska, Danska, Norveška, Španjolska
Napomena: Filmografija jugoslovenskog filma 76-80. kao producenta navodi samo Jadran film.
Ukoliko primjetite netočne informacije ili pak imate ideju kako bi se ovu bilješku moglo unaprijediti, svakako nam javite.