Okupacija u 26 slika film


Godina proizvodnje: 1978

Trajanje: 116 minuta

Tehnika: 35mm widescreen, boja

Filmski rod: Igrani film


Režija:
Zafranović, Lordan

Produkcija:
Jadran film
Croatia film

Snimatelj:
Aćimović - Godina Karpo

Sinopsis:
Dubrovnik, 1941. Idiličan život trojice mladih prijatelja, Hrvata Nike, Talijana Tonija i Židova Mihe, grubo prekida rat i uspostava ustaške i okupacijske vlasti. Toni, koji je zaručen za Nikinu sestru Anu, postaje crnokošuljaš, Miho jedva izbjegne ustaškom klanju, a Niko se pridružuje partizanskom pokretu. Ane je, usprkos svemu, zaljubljena u Nika i udaje se za njega. Njezin otac, kapetan Baldo, ogorčen zlodjelima fašista, poput Nike počne surađivati s ilegalcima, ali biva uhapšen i ubijen. Toni se s Anom useljava u njezinu obiteljsku kuću, ali tu zatječe Nika, koji ga krivi za Baldovu smrt.

Uloge:
Frano Lasić (Niko), Milan Štrljić (Toni), Boris Kralj (kapetan Baldo), Tanja Poberžnik (Ane), Stevo Žigon (gospodin Hubička), Ivan Klemenčić (Miho), Gordana Parlov (Mare), Rade Marković (Mihin otac), Milan Erak (Maras), Zvonko Lepetić (Gavran), Tanja Bošković (Pina) i dr.

Zemlja proizvodnje:
Socijalistička Federativna Republika Jugoslavija (Socijalistička Republika Hrvatska)

Scenarij:
Lordan Zafranović, Mirko Kovač

Glazba:
Alfi Kabiljo (Wolfgang Amadeus Mozart, Mane Jarnović, Mario Nardelli)

Montaža:
Josip Remenar

Scenografija:
Milenko Jeremić, Zvonimir Šuler

Kostimografija:
Mirjana Ostojić

Komentar:
Stilski rafiniranim iskazom Lordan Zafranović uobličio je stalnu temu individualnog i kolektivnog zla, usredotočivši se ovaj put na represiju hrvatskih i talijanskih fašista, uprizorenu u naturalističko-grotesknom ključu, s vrhuncem u glasovitoj sekvenci pokolja u autobusu. Groteskni odnosno groteskno-karnevaleskni pristup manifestira se i u tretmanu seksualnosti, a kontrapunktalno mu se supostavlja gracilna tjelesnost protagonista (Niko, Ane, Toni). Intrigantno naviještena razrada likova i njihovih odnosa (napose proincestuoznog erotskog trokuta Niko-Ane-Toni te klasno-rodnog obrata u odnosu Niko-Mare) ostaje neostvarena, a ambiciozan pokušaj oslikavanja sveobuhvatne društvene freske (s patriotskim građanskim slojem u prvom planu, što je bila tematska inovacija u tadašnjem jugoslavenskom filmu) tek je djelomično uspio. Narativno-dramaturški konfuzan, stilski i ugođajno dojmljiv, film je postigao velike estetsko-političke kontroverze, uključujući i neosnovane optužbe za antihrvatstvo; nagrađen je Velikom zlatnom arenom u Puli i prikazan u natjecateljskom programu festivala u Cannesu (79.).

Ostale nagrade: Pula 78' - Srebrna arena za režiju
                                               Srebrna arena za kameru
                                               Nagrada filmske kritike Milton Manaki za režiju
                               Niš 78' - Nagrada za epizodnu ulogu Zvonku Lepetiću
                                               Nagrada Tanji Poberžnik za debitantsku ulogu
                                               Diploma Milanu Štrljiću i Petru Kralju
                               Vrnjačka banja 78' - 1. nagrada za scenarij
                               Cannes 79' - Službeni program

Dozvola za prikazivanje: od 30. lipnja 1978.

Izvoz: Čehoslovačka, DR Njemačka, Mađarska, Poljska, Sovjetski Savez, Kina, Australija, Sirija, Velika Britanija, Portugal, Francuska, Finska, Švedska, Danska, Norveška, Španjolska

Napomena: Filmografija jugoslovenskog filma 76-80. kao producenta navodi samo Jadran film.