Egzorcizam film


Godina proizvodnje: 2017.

Trajanje: 80 minuta

Tehnika: DCP, boja

Filmski rod: Igrani film


Režija:
Matanić, Dalibor

Produkcija:
Kinogerila, INK Pula

Snimatelj:
Oguić David, Vučinović Danko

Sinopsis:
Maša Artuković mlada je djevojka za koju se sumnja da bi mogla biti opsjednuta sotonom. Njezina sestra Vera, ogrezla u religijski fanatizam, uvjerena je kako je može spasiti jedino egzorcizam. Mašin slučaj na jednom mjestu okuplja svećenika posrnulog u vjeri, psihijatricu, novinarku i snimatelja. Podrum sestara Artuković postaje zona obračuna u kojoj se isprepleću stavovi i uvjerenja, a na površinu izlaze mračne tajne.

Uloge:
Nika Ivančić, Helena Minić Matanić, Senka Bulić, Lana Gojak, Janko Popović Volarić, Marko Braić

Zemlja proizvodnje:
Hrvatska

Scenarij:
Dalibor Matanić

Glazba:
Alen Sinkauz, Nenad Sinkauz

Montaža:
Tomislav Pavlic

Scenografija:

Kostimografija:
Desanka Janković

Komentar:
Korijeni ovog ostvarenja Dalibora Matanića, snimljenog u ultra niskobudžetnoj nezavisnoj produkciji i u žanru koji se iznimno rijetko koristi u hrvatskoj kinematografiji, leže u istoimenoj kazališnoj predstavi koju je redatelj postavio u pulskom INK-u. Za vrijeme rada na njoj, Matanić i njegova ekipa doznali su za slučaj mlade djevojke iz Vodnjana nad kojom je navodno izvršen obred istjerivanja đavla. Pokušali su saznati više, no slučaj je, kažu, zataškan i službeno se ništa nije dogodilo. Matanić je, kao i toliko puta do sad, u projekt ušao sa željom za izravnim društvenim angažmanom, što je rezultiralo nizom općih mjesta. Egzorcizam će tako u njegovom filmu razotkriti obiteljsko seksualno nasilje nadahnuto zloglasnim austrijskim slučajem Fritzl, također će se pokazati da je svećenik koji izvodi egzorcizam licemjerna grješna duša koja je prekršila celibat, a novinarka konzervativne televizijske stanice koja prati cijeli slučaj bit će označena kao beskrupulozna karijeristica i također licemjerka. Jasno je vidljiva Matanićeva namjera da se kritički osvrne ne samo na crkveni konzervativizam i hipokriziju, nego i na tzv. radikalni ateizam, te da rješenje ponudi u suradnji suprotstavljenih strana. Izvedbeno, film varira od trasha koji kopira klišeje niskobudžetnih konfekcijskih horora do impresivnih prizora moćne tjelesne glume mlade Nike Ivančić, a generalno se čini ponajviše nadahnut onom linijom filmova strave proizašlom iz Projekta vještice iz Blaira. Na žalost Matanić postupak miješanja objektivne i subjektivne kamere (potonja pripada tv-snimatelju) preuzima mehanički, ne dobivši ništa bitno iz te kombinacije, a glumačke mu izvedbe jako osciliraju. Pored spomenute Nike Ivančić koja se sjajno snašla (i doslovno) uronjena u visoko postavljene zahtjeve fizičke izvedbe kao djevojka nad kojom se vrši egzorcizam, odlična je i redateljeva supruga Helena Minić Matanić kao njezina sestra i majka, Janko Popović Volarić uvjerljiv je kao svećenik sa skrivenim teretom na duši, dobra je i Senka Bulić kao gorljivo ateistička (pseudo)psihologinja, no Lana Gojak kao televizijska novinarka i Marko Braić kao snimatelj znatno su slabiji, pri čemu im na ruku nisu išle ni stereotipne replike.

Početak prikazivanja: redovna (hrvatska) distribucija 9. studenog 2017.

Nagrade i festivali:
- Međunarodni filmski festival fantastike u Braziliji, 2017. – Grand Prix
- Međunarodni filmski festival u Beogradu – FEST, 2017.
- Pulski filmski festival, 2018., Zlatna arena za masku
- Filmski festival Herceg Novi – Montenegro Film Festival, 2018.

Nadopunjavanje informacija

Ukoliko primjetite netočne informacije ili pak imate ideju kako bi se ovu bilješku moglo unaprijediti, svakako nam javite.