Godina proizvodnje: 2019.
Trajanje: 88 minuta
Tehnika: DCP, boja
Filmski rod: Igrani film
Režija:
Budisavljević, Dana
Produkcija:
Hulahop, December, This and That Productions
Snimatelj:
Rasol Jasenko
Sinopsis:
Duboko potresena progonom majki i djece u NDH, Austrijanka Diana
Budisavljević, udana za uglednog zagrebačkog kirurga srpske etničke
pripadnosti, iz svog zagrebačkog stana s nekolicinom suradnika pokreće
riskantnu akciju. Njome iz logora spašava više od desetoro tisuća djece
uglavnom srpskih odnosno pravoslavnih roditelja. Mada joj je u početku išlo u
prilog, u povijesnim previranjima njezino austrijsko porijeklo postaje teret zbog
kojeg jedna od najvećih humanitarnih priča Drugog svjetskog rata ostaje
neispričana.
Uloge:
Alma Prica, Igor Samobor, Mirjana Karanović, Vilim Matula, Areta
Ćurković, Ermin Bravo
Zemlja proizvodnje:
Hrvatska, Slovenija, Srbija
Scenarij:
Dana Budisavljević, Jelena Paljan (prema istoimenim zapisima Diane Budisavljević)
Glazba:
Alan Sinkauz, Nenad Sinkauz
Montaža:
Marko Ferković
Scenografija:
Dušan Milavec, Ivo Hušnjak
Kostimografija:
Martina Franić
Komentar:
Hibridni, dokumentarno-igrani film Dnevnik Diane Budisavljević
polazi od izvještaja koji je prema ranijim bilješkama naslovna austrijska
humanitarka 1947. pisala po nalogu nadležne službe. Autorica adaptacije, Dana
Budisavljević, odlučila se na riskantan potez igranog uprizorenja
dokumentarnog teksta te njegovo povezivanje s dvije vrste slikopisne
dokumentarne građe – arhivskim materijalima iz doba NDH, te aktualnim
snimkama svjedočenja nekadašnjih dječjih logoraša, sada ljudi tzv. treće
životne dobi. Hvale vrijedno autoričino je umijeće glatkog spajanja tih
disparatnih sastojaka, čemu je doprinijela nekonvencionalna, a vrlo učinkovita
odluka da cijeli film bude snimljen crno-bijelo. Također, kao što su mnogi
istaknuli, zanimljiva je i ideja da igrani sloj, opet suprotno konvencijama, bude
faktografski suh, a dokumentarni, umjesto uobičajene težnje objektivnosti,
emotivno nabijen. Međutim ta ideja bolje funkcionira na papiru nego na
platnu. Naime ključan problem filma je taj što su arhivski materijali endehaškog
Hrvatskog slikopisa toliko snažni da se čak i veći dio sadašnjih dokumentarnih
svjedočenja, bez obzira na njihovu solidnu, mjestimično i vrlo dobru vizualnu
stilizaciju, kraj njih doima pomalo blijedim (dragocjen izuzetak je vrlo dirljiva
priča Milorada Jandrića o sestri koju nikad nije pronašao, dobroj ženi koja ga je
posvojila i mirisu grožđa koji nikad neće zaboraviti), o igranim segmentima da
se ne govori. Samo otvaranje filma je impresivno – isprva nalik nejasnoj mrlji,
čamac na rijeci postepeno izranja iz bijele koprene, a ubrzo slijede i fascinantni
arhivski prizori nastupa diktatora Ante Pavelića u slow motionu koji slikaju
demona na djelu, te prizor rušenja zagrebačke sinagoge. Nešto tako moćno
već dugo nije viđeno u hrvatskom filmu i gotovo sve što slijedi nužan je pad,
sve do novog snažnog arhivskog trenutka pri završnici, dječice-živih skeleta po
kojima plaze muhe. Arhivska građa emotivnu letvicu postavlja najviše moguće,
ali se baš zato smirena dokumentarna svjedočenja djece-staraca mogu
doživjeti i drugačije - ne kao pad nego kao dobrodošao kontemplativni
kontrapunkt. No igrani sloj doista je slabiji – sadržajno neelaboriran, oblikovno
lišen ekstraordinarnije stilizacije, doima se kao rutinska igrana rekonstrukcija
nalik onima kakve se često nalaze u kreativno neambicioznim televizijskim
dokumentarcima.
Početak prikazivanja:redovna (hrvatska) kino distribucija 3. listopada 2019.
Nagrade i festivali:
- Pulski filmski festival 2019. – Velika zlatna arena za najbolji film, Zlatna
arena za režiju, Zlatna arena za glazbu, Zlatna arena za montažu; Zlatna
vrata Pule (nagrada publike); Nagrada kritičarske federacije FEDEORA za
najbolji hrvatski dugometražni film
- Motovun Film Festival, 2019.
- Festival slovenskog filma, Portorož, 2019.
- Vox Feminae Festival, Zagreb, 2019.
- Festival istočnoeuropskog filma u Cottbusu, 2019. – nagrada za najbolji
debitantski film
- Filmski festival glumca, Vinkovci, 2019. – Zlatni Orion za najbolju glavnu
žensku ulogu
- Međunarodni filmski festival u Antaliji Golden Orange, 2019.
- Festival židovskog filma u Londonu, 2019
- Zagreb Film Festival, 2019. – najbolji film programa PLUS
-
- Filmski festival Slobodna Zona, Beograd, 2019. – nagrada Human Rights;
nagrada publike
- Jerusalem Jewish Film Festival, 2019. – najbolji dugometražni film u
međunarodnoj konkurenciji
- Međunarodni filmski festival u Göteborgu, 2020.
- SEEfest – Filmski festival jugoistočne Europe, Los Angeles, 2020.
- Taormina Film Festival, 2020.
- Sarajevo Film Festival, 2020.
- Liburnia Film Festival, Opatija/Ičići, 2020.
- Festival povijesnog filma Waterloo, 2020. – nagrada za najbolji film
- Mostar Film Festival, 2020.
- Tuzla Film Festival, 2020.
- Eastern Neighbours Film Festiva, Haag, 2020.
- Nagrada Oktavijan Hrvatskog društva filmskih kritičara za najbolji
hrvatski dugometražni igrani film godine
Ukoliko primjetite netočne informacije ili pak imate ideju kako bi se ovu bilješku moglo unaprijediti, svakako nam javite.