Godina proizvodnje: 2010.
Trajanje: 100 minuta
Tehnika: 35 mm, boja
Filmski rod: Igrani film
Režija:
Žbanić, Jasmila
Produkcija:
Produkcija Živa
Pola Pandora
Deblokada produkcija
Coop99 Filmproduktion
Snimatelj:
Maier Christine A.
Sinopsis:
Sarajlije Luna (Zrinka Cvitešić) i Amar (Leon Lučev) urbani su mladi par, supružnici preokupirani brigama o ostvarenju roditeljstva. Luna je izbjeglica iz Bijeljine koja radi kao stjuardesa, a Amar pomalo nesiguran čovjek koji zbog sklonosti alkoholu izgubi posao kontrolora leta u sarajevskoj zračnoj luci. Kad doznaju da zbog njegovih spolno-reproduktivnih nedostataka ne mogu dobiti dijete, kod Amara će se početi taložiti dodatno nezadovoljstvo i frustracije. Nakon što jednog dana u njihov automobil udari vozilo Amarova nekadašnjeg suborca Bahrije (Ermin Bravo), pokazat će se da je Bahrija vehabija striktno predan rigoroznim zakonima i fundamentalističkom tumačenju islamske vjere. Kad on uskoro Amaru ponudi posao u vehabitskom kampu na jezeru Jablanica, Amar će se pod njegovim utjecajem početi mijenjati i udaljavati od Lune.
Uloge:
Zrinka Cvitešić (Luna), Leon Lučev (Amar), Ermin Bravo (Bahrija), Mirjana Karanović (Nađa), Nina Violić (Šejla), Izudin Bajrović (Jusuf), Marija Kohn (baka), Sebastian Cavazza (Dejo), Jasna Ornela Bery (zabavljačica), Luna Mijović (Dija), Vanessa Glođo (Hajrija), Alban Ukaj (Mirza), Mirvad Kurić (Salko), Faik Mesić (djed)
Zemlja proizvodnje:
Bosna i Hercegovina, Austrija, Njemačka, Hrvatska
Scenarij:
Jasmila Žbanić
Glazba:
Branko Jakubović
Montaža:
Niki Mossbock
Scenografija:
Lada Maglajlić, Amir Vuk
Kostimografija:
Lejla Hodžić
Komentar:
Socijalno i politički angažirana psihološka romantična egzistencijalna drama s elementima melodrame, godine 2010. na pulskom festivalu u konkurenciji manjinskih produkcija Nacionalnog programa ovjenčana Zlatnim arenama za režiju i za glavnu žensku ulogu te iste godine prikazana u konkurenciji festivala u Berlinu, drugi je dugometražni igrani projekt scenaristice i redateljice Jasmile Žbanić. Riječ je o filmu u kojem intrigantan kontekst bošnjačkog vehabizma autorica primarno koristi za oslikavanje na propast osuđene ljubavne veze mladog para, a religijsku komponentu za zanimljivo psihološko uslojavanje glavnih likova te za nizanje brojnih dramskih i značenjskih kontrasta, podjednako onih na intimnom planu protagonista kao i u oslikavanju šireg društvenog okvira. S obzirom na istaknut feministički ton cjeline, koji se ogleda i u jasnom zauzimanju ženske strane u tematiziranju sukoba individualizma i kolektivizma, svjetovnog i religijskog, erosa i tanatosa te borbe za slobodu na pravo osobnog odlučivanja o vlastitom životu, tijelu i sudbini s jedne, odnosno na dragovoljno pristajanje na neslobodu, opresiju i brojna ograničenja u ime proklamiranih viših duhovnih i svjetonazorskih vrijednosti s druge strane, ti su kontrasti većim dijelom vezani za protagonisticu koju sjajno tumači Zrinka Cvitešić, a znatno manjim za Amara u solidnoj interpretaciji Leona Lučeva. I ovom se autoričinu filmu može prigovoriti zbog tezičnosti, mjestimično teške redateljske ruke, ponekog ishitrenog dramaturškog rješenja i nekih estetski dvojbenih odluka.
Početak prikazivanja: redovita kino-distribucija 27. veljače 2010. godine
Nagrade i festivali:
57. Pulski filmski festival, manjinske produkcije Nacionalnog programa – Zlatne arene za režiju i za glavnu žensku ulogu
60. Međunarodni filmski festival u Berlinu – Službena konkurencija
7. Međunarodni filmski festival Golden Apricot u Jerevanu – nagrada FIPRESCI u Međunarodnoj konkurenciji
45. Međunarodni filmski festival u Karlovym Varyma – program Horizons
55. Valladolid Film Festival – Posebna nagrada žirija u Službenoj selekciji
15. Pusan Film Festival – program World Cinema
2. Doha Tribeca Film Festival – program World Panorama
Ukoliko primjetite netočne informacije ili pak imate ideju kako bi se ovu bilješku moglo unaprijediti, svakako nam javite.