Uzavreli grad film


Godina proizvodnje: 1961

Trajanje: 114 minuta

Tehnika: 35mm cinemascope, c/b

Filmski rod: Igrani film


Režija:
Bulajić, Veljko

Produkcija:
Avala film

Snimatelj:
Grčević Krešimir

Sinopsis:
U godinama nakon Drugog svjetskog rata jugoslavensko rukovodstvo nastoji izvesti brzu industrijalizaciju zemlje. U Zenici se tako okuplja velik broj ljudi - seljaka, radnika, prostitutki, kriminalaca - sa zadatkom izgradnje visoke peći. Neposredni rukovodilac na gradilištu je bivši partizan partizan Šiba, koji je odgovoran inžejneru Plavšiću. Među novim radnicima su nepopravljivi ženskar Luka, riječke prostitutke predvođene iskusnom Ribom, mladi seljak Jovica i njegova nova djevojka Hajra...

Uloge:
Ilija Džuvalekovski (Šiba), Davor Antolić (Jovica), Milena Dravić (Hajra), Olivera Marković (Riba), Velimir Živojinović (monter Luka), Dragutin Felba (Šarac), Miloš Kandić (Mali), Zaim Muzaferija (Jeto), Janez Vrhovec (inženjer Plavšić), Lia Rho-Barbieri, Mira Sardoč, i dr.

Zemlja proizvodnje:
Federativna Narodna Republika Jugoslavija (Narodna Republika Srbija)

Scenarij:
Veljko Bulajić, Dragoslav Ilić, Radenko Ostojić (suradnici Krsto Papić, Vladimir Špingler)

Glazba:
Vladimir Kraus-Rajterić

Montaža:
Ljerka Stanojević

Scenografija:
Dušan Jeričević

Kostimografija:
Maja Jeričević

Komentar:
Riječ je o svojevrsnom nastavku Vlaka bez voznog reda, s tom razlikom da Veljko Bulajićev ovdje umjesto kolonizacije tematizira industrijalizaciju. Mnoštvo likova, tzv. mozaična dramaturgija, raznovrsne individualne sudbine u okrilju kolektivnog lika 'radnog naroda' koji bez obzira na nesnalaženja pojedinaca korača u 'bolju budućnost', odrednice su i ovog Bulajićevog uratka. Veći dio kritike Uzavreli grad s razlogom svrstava u sam vrh redateljeva opusa: profiliranje mnogobrojnih likova izvedeno je izuzetno vješto, a intrigantno je i nezaobilaženje ‘sivih zona’ društva, poput prostitutki i kriminalaca, koji su predočeni u poprilično oporom, posve realističkom tonu. Posebno je zanimljiv lik Ribe, nepopravljive individualke gotovo feminističkih stavova, prema kojoj Bulajić ima i afirmativan i kritički odnos.

Nagrade: Pula 61' - Velika zlatna arena za najbolji film (ex aequo s Baladom o trubi i oblaku)
                           Zlatna arena za scenarij
                           Posebna pohvala žirija Zaimu Muzaferiji, glumcu-amateru

Dozvola za prikazivanje: od 20. srpnja 1961.

Izvoz: Mađarska, Sejšeli, Alžir