Houston, imamo problem! film


Godina proizvodnje: 2016

Trajanje: 88 minuta

Tehnika: DCP, boja

Filmski rod: igrani film / dokumentarni film


Režija:
Virc, Žiga

Produkcija:
Nukleus film
Studio Virc
Sutor Kolonko

Snimatelj:
Virc Andrej

Sinopsis:
Uz suradnju Ivana Perića (Božidar Smiljanić), koji je kasnih pedesetih i ranih šezdesetih godina prošlog stoljeća navodno sudjelovao u razvoju jugoslavenskoga programa letova u svemir, autori filma rekonstruiraju kako se tadašnja Jugoslavija pokušala uključiti u utrku u svemirskim programima između dvaju hladnoratovskih blokova predvođenih Amerikom i Sovjetskim Savezom. U sklopu tog projekta razvili su se podzemni objekt 505 u Željavi nedaleko Bihaća i hangar za obuku astronauta u Puli, a u pokusima se navodno stiglo do neuspješna lansiranja jedne rakete koja je pala u talijanske teritorijalne vode u Jadranu. Za jugoslavenski svemirski program doznala je američka NASA, koja je u razvoju letova zaostajala za Sovjetima, te je Josip Broz Tito navodni program 1963. godine pristao prodati Johnu Fitzgeraldu Kennedyju i NASA-i za cijenu od tri milijarde tadašnjih dolara. Zahvaljujući tom novcu uslijedio je zamah industrijalizacije i cjelokupnoga razvitka u Jugoslaviji.

Uloge:
Glume/sudjeluju: Božidar Smiljanić (inženjer Ivan Perić), Slavoj Žižek, Josip Broz Tito, John Fitzgerald Kennedy, Lyndon Johnson, David Scott, Dean Rusk, Richard Nixon, Jimmy Carter, Bill Clinton

Zemlja proizvodnje:
Slovenija, Hrvatska, Njemačka, Češka, Katar

Scenarij:
Boštjan Virc, Žiga Virc

Glazba:
oblikovanje zvuka: Matjaž Moraus Zdešar, Julij Zornik, Tristan Peloz, Jaka Skočir, Grega Švabič

Montaža:
Vladimir Gojun

Scenografija:

Kostimografija:

Komentar:
Na pulskom festivalu 2016. godine ovjenčan posebnim priznanjem, film suscenarista i redatelja Žige Virca za ulogu u kojem je Božidar Smiljanić na Festivalu slovenskog filma 2016. godine nagrađen kao najbolji glumac, tek je donekle uspio križanac igranog i lažnog dokumentarnog filma. Riječ je o razmjerno pretencioznom kolažu arhivskih dokumentarnih snimaka i igrane fikcije neujednačena ritma i s dosta praznog hoda, kojem se unatoč nedostacima ne može osporiti zabavnost. Sudjelovanje Slavoja Žižeka koji komentira izmišljenu priču sugerira određenu intelektualnu težinu i ozbiljnost, ali i zabavnost i provokativnost djela opterećenog odveć očitom Smiljanićevom glumom, djelomičnom redundantnošću te tendencioznim manipuliranjem stvarnim dokumentarnim materijalom i proizvoljnim baratanjem činjenicama. Prema Titu i Jugoslaviji onog vremena autori se istovremeno odnose i ozbiljno i ironijski-kritično, pri čemu ipak preteže ironijski odmak, a film se u konačnici pretvara u dobrano trivijalnu antijugoslavensku propagandu koja počiva na zanimljivoj dosjetci.

Početak prikazivanja: premijerno 16. travnja 2016. godine na Tribeca Film Festivalu, redovita hrvatska kino-distribucija 25. travnja 2016. godine

Nagrade i festivali:
- Pulski filmski festival 2016. godine - Posebno priznanje
- Festival slovenskog filma 2016. godine - Najbolji dugometražni film, Najbolja montaža, Najbolji glumac
- Mediteran Film Festival u Širokom Brijegu 2016. godine - Nagrada publike
- Filmski festival Tribeca 2016. godine
- Međunarodni filmski festival u Karlovym Varyma 2016. godine
- Međunarodni festival dokumentarnog i kratkometražnog filma DokuFest 2016. godine
- Međunarodni filmski festival u Varšavi 2016. godine
- Festival istočnoeuropskog filma u Cottbusu 2016. godine
- Filmski festival u Stockholmu 2106. godine
- Međunarodni filmski festival u Palm Springsu 2017. godine
- Međunarodni filmski festival u Beogradu – FEST 2017. godine