Godina proizvodnje: 1967
Trajanje: 84 minute
Tehnika: 35mm standard, c/b
Filmski rod: Igrani film
Režija:
Hadžić, Fadil
Produkcija:
Viba film (Ljubljana)
Autorska grupa Most
Snimatelj:
Rajković Ivica
Sinopsis:
Radnik Ivo Bajsić počini samoubojstvo skočivši s nebodera na zagrebačkom Trgu republike. Policijski istražitelj Marković pokušava dokučiti razloge njegova čina te razgovara s ljudima koji su poznavali poginulog: s njegovim prijateljem Jozom, suprugom Marijom, šefom pravne službe poduzeća u kojem je dobio otkaz i drugima, koji mu iznose svoja sjećanja na Bajsića...
Uloge:
Bekim Fehmiu (Ivo Bajsić), Ilija Džuvalekovski (Jozo), Nada Subotić (Bajsićeva supruga Marija), Boris Buzančić (šef pravne službe poduzeća), Rudolf Kukić (Molnar), Antun Vrdoljak (policijski istražitelj Marković), Gordana Barundić (Bajsićeva ljubavnica), Mate Ergović (njezin novi ljubavnik vozač), Milan Srdoč (portir Štef), Mihajlo Viktorović (bivši robijaš), Dragutin Dobričanin (konobar u Neboderu), Radoslav Pavlović (direktor), Božena Frajt (sekretarica Ivanka), Martin Sagner (radnik), Hermina Pipinić (Molnarova supruga), Zvonimir Ferenčić (zamjenik direktora) i dr.
Zemlja proizvodnje:
Socijalistička Federativna Republika Jugoslavija (Socijalistička Republika Hrvatska/Socijalistička Republika Slovenija)
Scenarij:
Fadil Hadžić
Glazba:
arhivska (Grupa 220 i dr.)
Montaža:
Radojka Tanhofer
Scenografija:
Ozren Vuković
Kostimografija:
Komentar:
Po mnogima najbolji film Fadila Hadžića, Protest je nastao kreativno najplodnije godine kinematografije bivše Jugoslavije (iste su godine snimljeni Breza Ante Babaje, Kaja, ubit ću te! Vatroslava Mimice, Buđenje Pacova Živojina Pavlovića, Ljubavni slučaj ili tragedija službenice PTT Dušana Makavejeva, Skupljači perja Aleksandra Petrovića, Na papirnatim avionima Matjaža Klopčiča, Praznik Ðorđa Kadijevića) pa je ostao u sjeni tih sjajnih ostvarenja, mada kvalitetom ne zaostaje za njima. Poput većine navedenih filmova, i Protest se odlikuje poetikom modernističkog naturalizma, odnosno tzv. crnog vala. Istraga policijskog inspektora i niz retrospekcija iz očišta različitih likova film povezuju s Drugom stranom medalje, dvije godine ranije nastalim Hadžićevim ostvarenjem, no dok je taj film snažnije žanrovski orijentiran i oslonjen na klasičnu naraciju, Protest odiše modernističkom intonacijom. Nadahnuta režija ekspresivna vizualnog stila, suvereno sklopljena složena narativna konstrukcija, odlična ambijentacija i sjajni glumački nastupi, od Srebrnom arenom u Puli te glavnom nagradom na festivalu u Bergamu nagrađenog Bekima Fehmiua do niza redom sugestivnih epizodista, čine Protest, jedan od najoporijih prikaza sumorne zbilje socijalističkog samoupravljanja unutar bivše jugoslavenske kinematografije, uratkom koji ulazi u sam vrh hrvatske filmografije.
Dozvola za prikazivanje: od 8. srpnja 1967.
Izvoz: Bugarska, Čehoslovačka, Mađarska, Španjolska, Italija, Eritreja, Somalija, Libanon, Finska
Ukoliko primjetite netočne informacije ili pak imate ideju kako bi se ovu bilješku moglo unaprijediti, svakako nam javite.