Godina proizvodnje: 2022.
Trajanje: 108 minuta
Tehnika: DCP, boja
Filmski rod: Igrani film
Režija:
Sedlar, Dominik
Produkcija:
Croatia film
Snimatelj:
Bjelanović Davor
Sinopsis:
Priča se temelji na stvarnom i jedinom susretu između novoizabranog
predsjednika Jugoslavije Josipa Broza Tita i poglavara Katoličke crkve u
Hrvatskoj, Alojzija Stepinca, koji se dogodio u Zagrebu 4. lipnja 1945. godine.
Uloge:
Caspar Phillipson, Dylan Turner, Vinko Štefanac, Lujo Kunčević, Doris
Pinčić, Kruno Bakota
Zemlja proizvodnje:
Hrvatska
Scenarij:
Dominik Sedlar
Glazba:
Dalibor Grubačević
Montaža:
Denis Golenja
Scenografija:
Ivo Hušnjak
Kostimografija:
Željka Franulović
Komentar:
Treći samostalni redateljski dugometražni igrani rad Dominika
Sedlara, kao i prethodna dva snimljen na engleskom jeziku i sa stranim
glumcima u glavnim ulogama, fiktivna je i izrazito komorna (re)konstrukcija
zbiljskog razgovora koji su početkom lipnja 1945. u rezidenciji na zagrebačkom
Tuškancu vodili novi lider obnovljene Jugoslavije, maršal Josip Broz Tito, i
zagrebački nadbiskup i vodeća ličnost Katoličke crkve na južnoslavenskom tlu,
Alojzije Stepinac. Sedlar je, prema vlastitim riječima, kreirao taj razgovor tako
da bude, po njegovom mišljenju, zanimljiv publici, a to u konkretnoj izvedbi
znači da je uveo ponešto intimne motivike (Stepinčevu zaručnicu), dok je
dominanta razgovora sukob ideopolitičkih stavova po principu općih mjesta
lijevog i desnog pogleda na zadanu problematiku. Tito i Stepinac manje su
konkretne individue, a puno više glasnogovornici dvaju glavnih ideoloških
tabora ondašnje i, još više, današnje Hrvatske. Intimni trenuci, uvedeni putem
flešbekova u kojima Doris Pinčić glumi zaručnicu mladog Stepinca, nisu više od
sentimentalnog kiča na kakav smo navikli iz radova Dominikova oca, Jakova
Sedlara (inače jednog od producenata ovog filma). No misaoni srazovi nisu
sasvim nezanimljivi, ponajprije zahvaljujući autorskoj želji da se likovi i njihove
ideje ne postave crno-bijelo. Da stvar bude interesantnija, Titova
argumentacija većinski je uvjerljivija od Stepinčeve, i uopće Tito, zahvaljujući i
tome što ga glumi iskusni i verzirani Caspar Phillipson, ostavlja snažniji dojam
od Stepinca kojeg utjelovljuje de facto početnik Dylan Turner. Očita je želja bila
da Turner poznatoj Stepinčevoj suzdržanosti doda dozu topline, no postignuto
je samo to da je nadbiskup izgubio svoju karizmatičnu stamenost sazdanu
upravo na hladnoj distanciranosti. Vjerojatno shvativši da mu je Tito ispao
'predobar', Sedlar u samoj završnici pokušava istaknuti Stepinčev moralni
primat, ali čini se da nije siguran da je u tome uspio, pa dodaje i dokumentarni
epilog u kojem Tita kritizira iz standardne desne perspektive. Dominiku Sedlaru
mora se priznati velik trud oko dinamizacije komorne središnje situacije
(uporaba kosih kadrova, igra odrazima, snimanje bližih planova teleobjektivom
što rezultira interesantnim optičkim efektima u pozadini), no naposljetku
Razgovor ipak ne nudi puno više od estetski i ideološki podnošljive obrade
potentnog povijesnog trenutka.
Početak prikazivanja: redovna hrvatska kino distribucija 28. travnja 2022.
Nagrade i festivali:
- Mediteranski filmski festival u Aleksandriji, 2022.
Ukoliko primjetite netočne informacije ili pak imate ideju kako bi se ovu bilješku moglo unaprijediti, svakako nam javite.