Godina proizvodnje: 2022.
Trajanje: 92 minute
Tehnika: DCP, boja
Filmski rod: Igrani film
Režija:
Jovanov Gonzo, Radislav
Produkcija:
Fade in, Propeler film
Snimatelj:
Herceg Stanko
Sinopsis:
Oleg, Febra, Mišo, Danko, Zorka i Biba u svojoj su mladosti bili
nerazdvojni: slobodni, spontani i neopterećeni obvezama odraslog života.
Tijekom godina su razdvojili, odselili i izgradili vlastite živote. Deset godina
kasnije, stari se prijatelji ponovno okupljaju na Olegovom sprovodu. Unatoč
međusobnim zamjeranjima i tajnama iz prošlosti, noć karmina postaje noć
zabave i sjećanja na neka bolja vremena.
Uloge:
Aleksandra Naumov, Judita Franković Brdar, Rakan Rushaidat, Krešimir
Mikić, Hrvoje Barišić, Dražen Pavalić, Vanda Vujanić, Tvrtko Jurić, Lada Bonacci,
Domagoj Ivanković
Zemlja proizvodnje:
Hrvatska
Scenarij:
Radislav Jovanov Gonzo (suradnice Dora Šustić i Jasna Žmak)
Glazba:
Coco Moschito (Gordan Muratović)
Montaža:
Anita Jovanov
Scenografija:
Petra Poslek
Kostimografija:
Tajči Čekada
Komentar:
Najistaknutiji hrvatski redatelj muzičkih spotova i relativno zapaženi
direktor fotografije igranih filmova, Radislav Jovanov Gonzo ogledao se dva
puta i na poziciji režisera kratkog igranog filma, doduše u uratcima koji su bili
dijelovi dugometražnih omnibusa – Zagrebačke priče 2 i Zagrebačke priče 3.
Godine 2022. debitirao je kao samostalni režiser dugometražnog igranog filma,
i to najstariji u povijesti hrvatske kinematografije – premijera njegova prvijenca
Punim plućima na Pulskom filmskom festivalu zatekla ga je u 58. godini života.
Film je to koji temeljnu situaciju eksplicitno preuzima iz kultnog ostvarenja
Lawrencea Kasdana Velika jeza, koje je polučilo nemali broj filmova
sljedbenika. U svima njima smrt jednog od članova nekadašnje mladalačke
družine (preminuli je obično bio karizmatična osoba) razlog je okupljanja
njegovih sada sredovječnih prijatelja na sprovodu i karminama, i na tom
okupljanju oni se konfrontiraju sa svojim idealima iz mladosti i jedni s drugima.
U Jovanovljevoj verziji, umrli je bio neka vrsta hipi odmetnika (gotovo
karikaturalna koncepcija tog minutažom malog lika i glumačka izvedba
neznanog Dražena Pavalića najslabije su točke filma), a njegovu bivšu ekipu
koja mu dolazi na ispraćaj i potom ostaje na karminama čine Biba (Aleksandra
Naumov), koja organizira sprovod i okupljanje, Febra (Rakan Rushaidat) koji se
bavi taksiranjem, Mišo (Hrvoje Barišić), kuhar i vlasnik pizzerije, te hipstersko-
veganski par iz Amsterdama, Danko (Krešimir Mikić) i Zorka (Judita Franković).
Nakon sahrane urne s Olegovim pepelom, petero (bivših) prijatelja provode
zajedno noć u pokojnikovoj kući, gdje se sjećaju 'starih dobrih vremena',
odnosa s umrlim prijateljem, međusobnih relacija, sučeljavaju prošlo i sadašnje
stanje, a što večer dalje odmiče konfliktne iskre između njih iskrit će sve jače.
Scenaristički surađujući s Jasnom Žmak, potpisnicom predložaka za dva njegova
kratka igrana filma iz spomenutih omnibusa Zagrebačke priče, te s praškom
filmskom studenticom Dorom Šustić koja se u međuvremenu afirmirala
hvaljenim romanom Psi, Jovanov Gonzo je Kasdanovu ostvarenju pristupio kao
paradigmi čijim postulatima valja čim bolje ovladati, bez vidljive želje da ih u
bitnom izmijeni. Što je moguće kompetentnije okušavanje u već isprobanom i
dokazano uspješnom modelu, s dodavanjem lokalnih začina i nužno
individualnih tonova kreativnih doprinosa iza i ispred kamere – čini se da je to
bila glavna autorska ambicija. Jedini izrazit odmak jest posezanje za
crtanofilmskim animacijama u flešbekovima koje potpisuje Svebor Kranjc, a kao
i u druga dva prošlogodišnja hrvatska duga igrana filma koji su rabili animacije,
Nosila je rubac črleni Gorana Dukića i Baci se na pod Nine Violić, postupak je
donio dobrodošlu stilsku svježinu, 'propuhivanje' oblikovne dominante. Glavni
glumci, u ovoj vrsti filma, izrazito oslonjenoj na dijaloge, važni baš u svojoj tzv.
užeglumačkoj, verbalno-izražajnoj komponenti, redom su dobri, što je i
očekivano od tako dokazanih imena kakva su Krešimir Mikić i Judita Franković,
pa i Rakan Rushaidat; no ugodno su iznenađenje Hrvoje Barišić u svom
uvjerljivo najboljem filmskom nastupu, te debitantica Aleksandra Naumov,
kazališna glumica s malim kratkometražnim filmskim iskustvom: njezina su
zanimljiva tjelesnost i verbalizacija dobro usklađeni, iako je dojam da su joj
glumački potencijali i veći od onog što joj je Jovanov dao priliku izraziti.
Užerežijski, Gonzo je najbolji u suverenom snalaženju u slojevitom prostoru
kuće u kojoj se zbiva gotovo cijeli drugi dio filma, a kao cjelina Punim plućima
kvalitativno je korektan rad kojem nedostaju snažnija energija i odvažnost da
se iskorači u nepoznato, ili barem manje poznato.
Početak prikazivanja: premijerna projekcija 20. srpnja na Pulskom filmskom
festivalu; redovna hrvatska kino distribucija 8. ožujka 2023.
Nagrade i festivali:
- Pulski filmski festival, 2022. – Zlatna arena za fotografiju, Zlatna arena za
oblikovanje zvuka
- Međunarodni filmski festival Diorama, New Delhi, 2022. – Nagrada Silver
Sparrow za najbolji međunarodni dugometražni igrani film
- Filmski festival glumca, Vinkovci, 2022. – Srebrni Orion za najbolju
sporednu mušku ulogu (Hrvoje Barišić)
Ukoliko primjetite netočne informacije ili pak imate ideju kako bi se ovu bilješku moglo unaprijediti, svakako nam javite.