Godina proizvodnje: 2021.
Trajanje: 126 minuta
Tehnika: DCP, boja
Filmski rod: Igrani film
Režija:
Tarokić, Sonja
Produkcija:
Kinorama, KinoElektron
Snimatelj:
Vučinović Danko
Sinopsis:
Suočena s restrikcijama školskog sistema te okružena obeshrabrenim
učiteljima, nova i entuzijastična osnovnoškolska pedagogica Anamarija ulazi u
vlastitu borbu s problematičnim profesorom povijesti Sinišom, nesvjesna da
upravo tim putem polako postaje sve sličnija kolegama u zbornici koje pod
paskom drži lukava ravnateljica Vedrana.
Uloge:
Marina Redžepović, Stojan Matavulj, Nives Ivanković, Maja Posavec,
Sandra Lončarić, Daria Lorenci Flatz, Vera Zima, Ivana Bakarić, Marica Vidušić,
Gordana Slivka, Iva Simić, Andrej Dojkić, Vladimir Gojun, Igor Kovač, Rada
Mrkšić, Raul Brzić, Filip Juričić, Josip Lukić, Nikša Butijer, Barbara Nola, Paško
Vukasović, Zvonimir Jurić, Vinko Kraljević, Alen Šalinović
Zemlja proizvodnje:
Hrvatska
Scenarij:
Glazba:
Montaža:
Scenografija:
Kostimografija:
Komentar:
Sonja Tarokić bila je uz Hanu Jušić najistaknutiji autor kratkih igranih
filmova mlade/mlađe hrvatske filmske generacije, a njezin dugometražni igrani
debi Zbornica dočekan je s gotovo ultimativnom podrškom kritike i kompletne
nacionalne filmske zajednice. Narativni pristup i redateljski prosede nazivani su
altmanovskima, međutim Zbornicu baš i ne odlikuje visok stupanj altmanovske
realističko-dokumentarističko-naturalističke izvedbe, iako je struktura
mozaično sastavljena od mnoštva narativnih krhotina što bi joj, uz ostale
elemente, trebalo donijeti intenzivnu životnost. No film Sonje Tarokić zapravo
je prilično artificijelan. Dva su glavna razloga tome: prvi je autoričina odluka da
onom što je trebao biti ultramimetički pristup (redateljski najčešće ostvarivan
zvučnim preklapanjima te kratkim kadrovima sa švenkanjem po likovima)
pridoda transparentno artificijelan off-sloj naglašene uporabe tradicionalnih
hrvatskih ritmova i napjeva u izvedbi Ladarica, garniran slikama klasika
hrvatske naive (Ivan Generalić) koje vise po zidovima školskih prostorija u
kojima je radnja dominantno smještena; drugi razlog leži u glumačkim
izvedbama koje su većinski odrađene u maniri poznate zagrebačke škole
glume, dakle nedostatno prirodno za filmski medij. Iako je korištenje ritma
nalik pljeskanju iz izvedbi tradicionalnih pjesama kao lajtmotiva i katalizatora
dramatike samo po sebi (vrlo) efektno, cijeli taj sloj doima se proizvoljno
umetnutim; kad Krsto Papić u Lisicama rabi tzv. mutavo kolo, onda to skladno,
'prirodno' priliježe uz naturalističku poetiku filma, baš kao kad Ante Babaja
povlači paralele s naivnim slikarstvom u vizualnoj koncepciji Breze. No kakva je
veza folklora i naivnog slikarstva s bazičnom temom i stilom Zbornice, nije lako
odgonetnuti. Cjelovečernji prvijenac Sonje Tarokić nesumnjivo je ostvarenje
dobrodošle ambicioznosti i njegov odličan odjek kod kuće i vrlo dobar u
inozemstvu (Posebno priznanje žirija na festivalu A kategorije u Karlovym
Varyma) pokazuju da se ta ambicioznost isplatila, međutim ona je ipak ostala u
stanovitom raskoraku s postignutim kreativnim rezultatima.
Početak prikazivanja: premijerna projekcija 22. kolovoza 2021. na festivalu u
Karlovym Varyma (glavni natjecateljski program); redovna hrvatska kino
distribucija 21. studenog 2021.
Nagrade i festivali:
- Međunarodni filmski festival u Karlovim Varima, 2021. - Posebno
priznanje žirija; posebno priznanje Ekumenskog žirija
- Međunarodni festival mediteranskog filma u Valenciji – Mostra de
València, 2021.
- Zagreb Film Festival, 2021. – Posebno priznanje žirija u međunarodnoj
dugometražnoj konkurenciji
- Festival istočnoeuropskog filma u Cottbusu, 2021.
- Torino Film Festival, 2021.
- Nagrada HDFK-a Oktavijan za najbolji dugometražni igrani film, 2022.
- Međunarodni filmski festival u Beogradu – FEST, 2022. – Nagrada za
najbolji debi
- Međunarodni filmski festival u Vilniusu – Kino Pavasaris,
2022. –Nagrada za najbolju glumicu u Natjecanju europskih debitanata
(Marina Redžepović)
- Filmski festival u Linzu – Crossing Europe, 2022.
- Pulski filmski festival, 2022. – Velika zlatna arena za najbolji film, Zlatna
arena za najbolju režiju, Zlatna arena za najbolju glavnu mušku ulogu
(Stojan Matavulj), Zlatna arena za najbolju sporednu žensku ulogu (Nives
Ivanković), Zlatna arena za najbolju montažu; Nagrada ocjenjivačkog
suda kritike za najbolji film u glavnom Hrvatskom programu
- Brač Film Festival, Supetar, 2022.
- Filmski festival glumca, Vinkovci, 2022. – Zlatni Orion za najbolju glavnu
žensku ulogu (Marina Redžepović), Srebrni Orion na najbolju žensku
sporednu ulogu (Nives Ivanković)
Ukoliko primjetite netočne informacije ili pak imate ideju kako bi se ovu bilješku moglo unaprijediti, svakako nam javite.