Mater film


Godina proizvodnje: 2019.

Trajanje: 95 minuta

Tehnika: DCP, boja

Filmski rod: Igrani film


Režija:
Pavlović, Jure

Produkcija:
Sekvenca, Wake Up Films, Les films de l'oeil sauvage, Novi film, Peglanje snova

Snimatelj:
Plećaš Jana

Sinopsis:
Nakon dugih godina provedenih u Njemačkoj, Jasna se vraća u Hrvatsku kako bi se brinula o majci koja je na umoru. Majčino onemoćalo tijelo čak i prikovano za krevet zrači zastrašujućim autoritetom koji se nadvija nad svima u njezinoj blizini. Kako dani prolaze Jasna se zapleće u mrežu zamjeranja od kojih je očajnički pokušavala pobjeći. Hoće li se uspjeti suprotstaviti majci ili će konačno nestati pod njezinim zagrljajem koji ostavlja bez zraka?

Uloge:
Daria Lorenci-Flatz, Neva Rošić, Vera Zima, Anka Vučković, Marijo Jurković, Vinko Vuković, Marija Vrdoljak, Milivoj Barbir, Hrvoje Barbir Barba, Stephan Baumecker, Lili Jelinek, Till Patz

Zemlja proizvodnje:
Hrvatska, Srbija, Bosna i Hercegovina, Francuska

Scenarij:
Jure Pavlović

Glazba:

Montaža:
Jure Pavlović, Dragan von Petrović

Scenografija:
Jana Plećaš

Kostimografija:
Katarina Zaninović

Komentar:
Nepunih pet godina nakon što je dobio Europsku filmsku nagradu (tzv. evropskog Oscara) za kratki igrani film Piknik, Jure Pavlović polučio je dugometražni igrani debi Mater. Pavlović je pažnju stručne filmske javnosti skrenuo na sebe 2012. kratkim igranim ostvarenjem Kišobran, koje je Maji Posavec donijelo nagradu za najbolju glumicu na Danima hrvatskog filma, a potom je 2015. sljedećim kratkim igranim filmom Piknik, snimljenim u Bosni i Hercegovini i s tamošnjim glumcima, ali u hrvatskoj produkciji, osvojio spomenutu Europsku filmsku nagradu. Dugometražni prvijenac Mater svojevrsni je spoj tih dvaju radova – od Kišobrana preuzeo je stilsku koncepciju, a od Piknika tematski interes. Naime, Kišobran se u potpunosti sastojao od krupnih planova protagonistice, dok je lik njezina ljubavnog interesa sustavno ostajao u neoštrom drugom planu ili izvan kadra; Piknik se, pak, bavio temom zahtjevnog odnosa oca i sina. Mater je umjesto oca i sina u tematsko središte postavila vrlo zahtjevnu interakciju majke i kćeri, ali osnova je ista, kao što je i stilska koncepcija temeljno ista kao u Kišobranu – protagonistica je od početka do kraja u oštrom prvom (krupnom) planu, dok su ostali likovi u neoštrom drugom ili trećem, odnosno pri rubovima slike ili izvan nje, prisutni samo glasom. U vezi s Materom na pamet pada još jedan Pavlovićev kratkiš, Bacila je sve niz rijeku iz 2010., nazvan prema istoimenoj znamenitoj pjesmi Indexa, jer Pavlovićev je dugometražni debi ispunjen tzv. dijegetskom glazbom u vidu pjesama jugoslavenske zabavne glazbe u rasponu od kasnih 1950-ih do otprilike 1980-ih, sugerirajući radničko-građanski, provincijsko urbani milje zbivanja. Taj milje, inače prostorno smješten u dolinu Neretve (film je sniman u Metkoviću, a likovi spominju, među ostalim, i Ploče), vizualno nije najlakše razabrati upravo zbog koncepcije ultimativnih bližih i krupnih planova (a po fragmentima razabirivog prostora mogao bi biti i ruralan), pa je sugeriranje socijalno-prostornog identiteta, ali i individualnog senzibiliteta, putem pjevanih pjesama dobro rješenje. Također, nije naodmet spomenuti ni poetičku razliku između Kišobrana i Piknika – prvi film oslanjao se na 'lelujavu romantiku', drugi na čvrsti realizam, ali ni on nije bježao od emocija koje su Pavloviću očito vrlo važne. Mater je u tom smislu puno bliža Pikniku jer joj je socijalni i psihološki realizam na prvom mjestu, a uz to je emotivno vrlo opora. No u završnici film je na neki način i katarzičan, kad prvi i jedini put u prvi (oštri) plan dovodi majku koja, na svom biološkom kraju, na licu napokon pokaže znakove zadovoljstva, štoviše gotovo nekog blaženstva. Vjerojatno je to posljedica spoznaje da je i njezina kći - stigla iz Njemačke prvi put nakon deset godina da bi bolesnu majku, koja to ne želi, smjestila u starački dom – sada majka s vlastitom obitelji. Pri tome završni kadar, jedini u filmu lišen kćerine fizičke prisutnosti i sastavljen od bližeg plana materina lica i ruku unuke u pozadini, unuke koja baku prvi put vidi, barem uživo, simbolično zaokružuje film. Imponira kako je Jure Pavlović jedan već podosta potrošen postupak (kamera 'zalijepljena' za lice i naličje protagonista) osvježio lucidno koristeći dinamiku oštrog i neoštrog, središnjeg i rubnog, individualnog i kolektivnog, psihološkog i socijalnog, polučujući ostvarenje u kojem ne blistaju samo središnje glumice Darija Lorenci i Neva Rošić, nego i niz rubnih i 'zamagljenih' naturščika dragocjeno pridonose vrlo sugestivnom dojmu realističnosti. Nije pretjerano reći da je Mater jedan od najboljih dugometražnih igranih debija u povijesti hrvatske kinematografije.

Početak prikazivanja: redovna (hrvatska) kino distribucija rujan 2020.

Nagrade i festivali:
- Black Nights filmski festival u Tallinnu, 2019
- Festival svjetskog filma u Bostonu, 2020. 
- Filmski festival u Vilniusu 'Kino Pavasaris', 2020.
- Međunarodni filmski festival u Beogradu – FEST 2020. – Nagrada kritičara 'Nebojša Đukelić' za najbolji regionalni film
- Festival mediteranskog filma Split, 2020.
- Pulski filmski festival 2020. – Zlatna arena za glavnu žensku ulogu (Daria Lorenci-Flatz), Zlatna arena za kameru; Nagrada Breza za najboljeg debitanta (Jure Pavlović)
- Taormina Film Festival, 2020. – Nagrada za najbolju glumicu (Daria Lorenci-Flatz)
- Brač Film Festival, Supetar, 2020.
- Bihać Avantura Film Festival, 2020. – Nagrada za najbolji dugometražni igrani film
- Betina Film Festival, 2020.
- Filmska revija mladeži i Four River Film Festival, Karlovac, 2020.
- Festival europskog filma – Cinedays, Skoplje, 2020. – Posebno priznanje
- CinEast – Festival srednjoeuropskog i istočnoeuropskog filma, Luxembourg, 2020.
- Festival mediteranskog i europskog filma Trebinje, 2020.
- Rab Film Festival, 2020.
- Festival europskog filma Palić, 2020.
- Međunarodni filmski festival Kinenova, Skoplje, 2020.
- Međunarodni filmski festival u Saint-Jean-de-Luzu, 2020. – Na grada za najbolju žensku ulogu (Daria Lorenci-Flatz)
- Mostar Film Festival, 2020.
- Festival istočnoeuropskog filma u Cottbusu, 2020.
- Međunarodni filmski festival u São Paulu, 2020. 
- Filmski festival glumca, Vinkovci, 2020. 
- Filmski festival East by Southeast, Copenhagen, 2020. 
- Eastern Neighbours Film Festival, Haag, 2020.
- Mojkovačka filmska jesen, 2020. – Nagrada za najbolju glumicu (Daria Lorenci Flatz)
- Saint Jean De Luz Film Festival, 2020. 
- Zagreb Film Festival, 2020. 
- Festival mediteranskog filma u Bruxellesu – Cinemamed, 2020. 
- Međunarodni filmski festival La Rochelle, 2020.
- Nagrada Oktavijan Hrvatskog društva filmskih kritičara za najbolji hrvatski dugometražni igrani film 2020.

Nadopunjavanje informacija

Ukoliko primjetite netočne informacije ili pak imate ideju kako bi se ovu bilješku moglo unaprijediti, svakako nam javite.