Godina proizvodnje: 2019.
Trajanje: 80 minuta
Tehnika: DCP, boja
Filmski rod: Igrani film
Režija:
Sviličić, Ognjen
Produkcija:
Maxima film, Skopje Film Studio, Biberche Productions
Snimatelj:
Marinkić Marinko
Sinopsis:
Po dolasku u katolički internat koji vodi agilna Danijela, gdje ga preko
ljeta ostavlja majka koja je otišla raditi na brod, splitski tinejdžer Goran nađe se
pod pritiskom da se prikloni instant-religiji što se ondje nameće. Čvrsta stava
da vjera ne smije biti prisilna, on pruža otpor svojoj okolini, čak i kad se svi
okrenu protiv njega.
Uloge:
Franko Jakovčević, Belma Salkunić, Karla Brbić, Barbara Vicković, Igor
Kovač, Goran Bogdan, Stipe Radoja, Petra Krolo, Josip Lukić
Zemlja proizvodnje:
Hrvatska, Sjeverna Makedonija, Srbija
Scenarij:
Ognjen Sviličić, Marijana Verhoef
Glazba:
Tomislav Mihaljević, Marko Vojvodić
Montaža:
Nataša Pantić
Scenografija:
Ivana Škrabalo
Kostimografija:
Emilija Ivanovska Atanasovska
Komentar:
Društvena kritičnost te strukturalni i izvedbeni minimalizam
provodne su niti kino opusa Ognjena Sviličića. Njegov ostvaraj Glas, premijerno
prikazan prestižnom festivalu u južnokorejskom Busanu, nije u tome izuzetak.
Štoviše, to je možda kritički najeksplicitniji i najintenzivniji njegov rad,
pogotovo s obzirom na 'vruću' temu, licemjernu religioznu presiju na pojedinca
koji je različit. Narativno-dramaturški možda je, pak, najskučeniji: više-manje
ponavljaju se suštinski iste situacije s malom progresijom.
Protagonist Goran jedini je od domskih štićenika koji je otvoreno nereligiozan,
što zapravo, samo po sebi, malo koga smeta, jer dojam je da i većina ostalih
vjeru prihvaća tek kao tradicijsku popudbinu lišenu iole dubljeg značenja,
odnosno kao znak identitetskog pripadanja zajednici. No problem je što
protagonist demonstrira različitost kroz odbijanje da prihvati svakodnevne
religijske rituale, što propituje životnu uvjerljivost evanđelja i time jasno daje
do znanja da se neće uklopiti u zajednicu po svaku cijenu, iako se trudi, usprkos
očite introvertiranosti, da ponašanjem bude korektan prema ljudima iz
neposrednog okružja. Neki ga prihvaćaju, neki ne, a najviše iritira one kojima
remeti što ideološku, što čisto praktičnu komociju. Radikalan i reklo bi se
životno neuvjerljiv slučaj potonjeg je kad ravnateljica zabrani svim učenicima
da ručaju sve dok se Goran na pomoli zajedno s ostalima, što dakako izazove
spram njega žestoku reakciju nekih, iako i sama ravnateljica tim svojim činom
postaje meta revolta pojedinaca. Težnja za kritičkim balansom, kakav je u toj
sceni, vidljiva je kroz čitav film. Sviličić očito želi izbjeći crno-bijeli pristup pa
tako dvoje glavnih likova, Goran i ravnateljica, posjeduju stanovitu složenost,
kao što kompletan domski kontekst, koji sinegdohalno odražava Hrvatsku, nije
jednodimenzionalno neprijateljski prema izdvojenom pojedincu – ima, naime, i
onih koji ga podržavaju, onih kojima je simpatičan, a najviše, logično, onih koji
za sve to nisu naročito zainteresirani.
Sviličićeve temeljne namjere su dobre – upozoriti na presiju moćne ideološke
platforme Katoličke crkve, odnosno općenito na presiju kolektiva na drugačijeg
pojedinca, međutim promovirajući svoju glavnu poruku zanemario je razradu
potencijalno vrlo interesantnih odnosa Gorana i ravnateljice, i osobito Gorana i
domske djevojke koja ga simpatizira. Posebno je šteta što sjajno odabrane
glumce, mladog Franka Jakovčevića (Goran) i Belmu Salkunić (ravnateljica), nije
opskrbio prilikom za bogatiju međuigru. Iako ga prati glas 'doktora za
scenarije', Sviličić je u ovom filmu bolji režiser nego scenarist, a takvom dojmu
bitan doprinos dao je i mladi snimatelj Marinko Marinkić, dugometražni
debitant s dobrim osjećajem za teksturu i, osobito, kolorit fotografije.
Početak prikazivanja: redovna (hrvatska) kino distribucija siječanj 2020.
Nagrade i festivali:
- Međunarodni filmski festival u Busanu, 2019.
- Međunarodni filmski festival u Varšavi, 2019.
- Festival istočnoeuropskog filma u Cottbusu, 2019.
- Međunarodni filmski festival u Beogradu – FEST, 2020.
- Međunarodni filmski festival u Sofiji, 2020.
- Sarajevo Film Festival, 2020.
- Pulski filmski festival, 2020.
- Filmska revija mladeži i Four River Film Festival, Karlovac, 2020.
- Mostar Film Festival, 2020.
- Tuzla Film Festival, 2020.
- Filmski festival glumca, Vinkovci, 2020.
- Podgorica Film Festival 2020
Ukoliko primjetite netočne informacije ili pak imate ideju kako bi se ovu bilješku moglo unaprijediti, svakako nam javite.