Glas film


Godina proizvodnje: 2019.

Trajanje: 80 minuta

Tehnika: DCP, boja

Filmski rod: Igrani film


Režija:
Sviličić, Ognjen

Produkcija:
Maxima film, Skopje Film Studio, Biberche Productions

Snimatelj:
Marinkić Marinko

Sinopsis:
Po dolasku u katolički internat koji vodi agilna Danijela, gdje ga preko ljeta ostavlja majka koja je otišla raditi na brod, splitski tinejdžer Goran nađe se pod pritiskom da se prikloni instant-religiji što se ondje nameće. Čvrsta stava da vjera ne smije biti prisilna, on pruža otpor svojoj okolini, čak i kad se svi okrenu protiv njega.

Uloge:
Franko Jakovčević, Belma Salkunić, Karla Brbić, Barbara Vicković, Igor Kovač, Goran Bogdan, Stipe Radoja, Petra Krolo, Josip Lukić

Zemlja proizvodnje:
Hrvatska, Sjeverna Makedonija, Srbija

Scenarij:
Ognjen Sviličić, Marijana Verhoef

Glazba:
Tomislav Mihaljević, Marko Vojvodić

Montaža:
Nataša Pantić

Scenografija:
Ivana Škrabalo

Kostimografija:
Emilija Ivanovska Atanasovska

Komentar:
Društvena kritičnost te strukturalni i izvedbeni minimalizam provodne su niti kino opusa Ognjena Sviličića. Njegov ostvaraj Glas, premijerno prikazan prestižnom festivalu u južnokorejskom Busanu, nije u tome izuzetak. Štoviše, to je možda kritički najeksplicitniji i najintenzivniji njegov rad, pogotovo s obzirom na 'vruću' temu, licemjernu religioznu presiju na pojedinca koji je različit. Narativno-dramaturški možda je, pak, najskučeniji: više-manje ponavljaju se suštinski iste situacije s malom progresijom. Protagonist Goran jedini je od domskih štićenika koji je otvoreno nereligiozan, što zapravo, samo po sebi, malo koga smeta, jer dojam je da i većina ostalih vjeru prihvaća tek kao tradicijsku popudbinu lišenu iole dubljeg značenja, odnosno kao znak identitetskog pripadanja zajednici. No problem je što protagonist demonstrira različitost kroz odbijanje da prihvati svakodnevne religijske rituale, što propituje životnu uvjerljivost evanđelja i time jasno daje do znanja da se neće uklopiti u zajednicu po svaku cijenu, iako se trudi, usprkos očite introvertiranosti, da ponašanjem bude korektan prema ljudima iz neposrednog okružja. Neki ga prihvaćaju, neki ne, a najviše iritira one kojima remeti što ideološku, što čisto praktičnu komociju. Radikalan i reklo bi se životno neuvjerljiv slučaj potonjeg je kad ravnateljica zabrani svim učenicima da ručaju sve dok se Goran na pomoli zajedno s ostalima, što dakako izazove spram njega žestoku reakciju nekih, iako i sama ravnateljica tim svojim činom postaje meta revolta pojedinaca. Težnja za kritičkim balansom, kakav je u toj sceni, vidljiva je kroz čitav film. Sviličić očito želi izbjeći crno-bijeli pristup pa tako dvoje glavnih likova, Goran i ravnateljica, posjeduju stanovitu složenost, kao što kompletan domski kontekst, koji sinegdohalno odražava Hrvatsku, nije jednodimenzionalno neprijateljski prema izdvojenom pojedincu – ima, naime, i onih koji ga podržavaju, onih kojima je simpatičan, a najviše, logično, onih koji za sve to nisu naročito zainteresirani. Sviličićeve temeljne namjere su dobre – upozoriti na presiju moćne ideološke platforme Katoličke crkve, odnosno općenito na presiju kolektiva na drugačijeg pojedinca, međutim promovirajući svoju glavnu poruku zanemario je razradu potencijalno vrlo interesantnih odnosa Gorana i ravnateljice, i osobito Gorana i domske djevojke koja ga simpatizira. Posebno je šteta što sjajno odabrane glumce, mladog Franka Jakovčevića (Goran) i Belmu Salkunić (ravnateljica), nije opskrbio prilikom za bogatiju međuigru. Iako ga prati glas 'doktora za scenarije', Sviličić je u ovom filmu bolji režiser nego scenarist, a takvom dojmu bitan doprinos dao je i mladi snimatelj Marinko Marinkić, dugometražni debitant s dobrim osjećajem za teksturu i, osobito, kolorit fotografije.

Početak prikazivanja: redovna (hrvatska) kino distribucija siječanj 2020.

Nagrade i festivali:
- Međunarodni filmski festival u Busanu, 2019.
- Međunarodni filmski festival u Varšavi, 2019.
- Festival istočnoeuropskog filma u Cottbusu, 2019.
- Međunarodni filmski festival u Beogradu – FEST, 2020.
- Međunarodni filmski festival u Sofiji, 2020. 
- Sarajevo Film Festival, 2020.
- Pulski filmski festival, 2020.
- Filmska revija mladeži i Four River Film Festival, Karlovac, 2020.
- Mostar Film Festival, 2020.
- Tuzla Film Festival, 2020. 
- Filmski festival glumca, Vinkovci, 2020.
- Podgorica Film Festival 2020

Nadopunjavanje informacija

Ukoliko primjetite netočne informacije ili pak imate ideju kako bi se ovu bilješku moglo unaprijediti, svakako nam javite.