Godina proizvodnje: 2014.
Trajanje: 113 minuta
Tehnika: DCP, boja
Filmski rod: Igrani film
Režija:
Möderndorfer, Vinko
Produkcija:
Delirium Film
Forum Ljubljana
Kinorama
RTV Slovenija
Sektor Film
Snimatelj:
Pivčević Mirko
Sinopsis:
Sredovječni Mare (Marko Mandić) donedavni je tvornički radnik koji pred šutljivom i nesretnom suprugom Sonjom (Medea Novak) taji da je prije nekoliko mjeseci dobio otkaz i da svakodnevno ne odlazi na posao, nego u obilazak zavoda za zapošljavanje te u posjete kolegama i tvornici u kojoj je radio. Mare i Sonja žive u mračnom, sivom i vlažnom stanu u kojem je isključena struja, a i posljednja boca plina upravo se potrošila dok je Sonja pokušavala ugrijati vrlo skroman obrok za njihovog petogodišnjeg sina Marka (Marko Bukvič) i godinu mlađu kći Andrejku (Lara Volavšek). Mare je konfliktan čovjek koji je otkaz dobio zbog toga što je arogantnom i dekadentnom direktoru (Jernej Šugman) u fizičkom obračunu gotovo slomio ruku, zbog čega su mu izgledi za povratak na posao minimalni. Mare vjeruje da je žrtva nehumana i nepravedna kapitalističkog društvenog sustava, a ono što slijedi je daljnje kontinuirano propadanje za njega i njegovu obitelj, od deložacije i prostitucije do prodaje organa.
Uloge:
Marko Mandić (Mare), Medea Novak (Sonja), Marko Bukvič (Marko), Lara Volavšek (Andrejka), Renato Jenček (Vladimir), Jernej Šugman (Direktor tvornice), Jana Zupančić (Jana), Sebastian Cavazza (Čovjek u odijelu), Silva Čušin (Susjeda), Marko Okorn (Susjed), Silvo Božič (Stane), Jozica Avbelj (Upraviteljica vrtića), Marinka Štern (Greta), Valter Dragan (Dragan), Mirjam Korbar (Službenica)
Zemlja proizvodnje:
Slovenija, Hrvatska, Makedonija, Srbija
Scenarij:
Vinko Möderndorfer
Glazba:
oblikovanje zvuka: Julij Zornik
Montaža:
Andrija Zafranović
Scenografija:
Dušan Milavec
Kostimografija:
Alenka Korla
Komentar:
Četvrto dugometražno igrano ostvarenje slovenskog scenarista i redatelja Vinka Möderndorfera naglašeno je angažirana i gotovo nepodnošljivo turobna socijalna melodrama, izrazito pesimističan i mizantropski te u cjelini deprimirajući film. Riječ je o turobnom prikazu položaja radničke klase u današnjem slovenskom društvu, klase koja je do krajnjih granica ponižena i obespravljena žrtva kapitalizma. Autor svoje likove nimalo ne štedi, njihovu propast na samo dno iznosi dobrano arhaičnim filmskim jezikom te opterećuje idejnom i ideološkom plakatnošću i doslovnošću, bez imalo suptilnosti ili poetike, kao i bez makar natruhe humanizma. Uz umetanje šokantnih naturalističkih scena, Möderndorfer ne preže ni od izravnih prizora seksa i eksplicitne pornografije, a degradaciju ljudskosti vizualno predočava i kadrovima pougljenjenog ženskog leša te sekvencom pokušaja ilegalne eksplantacije bubrega. U svemu se vrlo dosljedno i beskompromisno pridržava odabranog izvedbenog i idejnog prosedea, pa su interijeri stana i još nekih lokacija zamračeni i ne sasvim definirani te oslikani monokromatskim sivim koloritom, pri čemu prirodna ili umjetna svjetlost dopire uz korištenje filtera, što dodatno doprinosi ugođaju egzistencijalne bijede, ugroženosti i besperspektivnosti.
Početak prikazivanja: premijerno 9. rujna 2014. godine, redovita hrvatska kino-distribucija 26. ožujka 2015. godine
Nagrade i festivali:
- Međunarodni filmski festival Crne noći u Talinu 2014. godine
- Međunarodni filmski festival u Busanu 2014. godine – nenatjecateljski program World Cinema
- Festival slovenskog filma u Portorožu 2014. godine
- Međunarodni festival mediteranskog filma CINEMED 2014. godine
- Međunarodni filmski festival FEST u Beogradu 2015. godine
- Međunarodni filmski festival u Clevelandu 2015. godine
- Međunarodni filmski festival „Braća Manaki“ 2015. godine
- Festival srednjoeuropskog i istočnoeuropskog filma LET'S CEE 2015. godine
- Međunarodni filmski festival u Transilvaniji 2017. godine
Ukoliko primjetite netočne informacije ili pak imate ideju kako bi se ovu bilješku moglo unaprijediti, svakako nam javite.