Godina proizvodnje: 2020.
Trajanje: 97 minuta
Tehnika: DCP, boja
Filmski rod: Igrani film
Režija:
Trenc, Milan
Produkcija:
Studio Devet
Snimatelj:
Zadro Ivan
Sinopsis:
Šesnaesto je stoljeće na Hvaru, u Starom Gradu. Postariji plemić i
pjesnik Petar Hektorović nakratko napušta izgradnju svog ljetnikovca te
provodi tri dana na moru u društvu dvojice ribara, sredovječnog Paskoja i
mladog Nikole, te maloljetnog Paskojevog sina. Okružen idilom otočkih
krajolika, Petar lješkari, sanjari i prisjeća se tragične mladenačke ljubavi. No
sjećanja na sukob plemića i pučana u Hvarskoj buni još uvijek su svježa.
Uloge:
Rade Šerbedžija, Leon Lučev, Bojan Brajčić, Romina Tonković, Ingeborg
Appelt, Gala Nikolić, Lorenco Damjanić, Filip Mayer, Giulio Settimo
Zemlja proizvodnje:
Hrvatska
Scenarij:
Milan Trenc (prema spjevu Petra Hektorovića)
Glazba:
Igor Paro
Montaža:
Miran Miošić, Dubravko Slunjski
Scenografija:
Ivan Ivan
Kostimografija:
Emilija Šušković Jakopac, Nikolina Knežević
Komentar:
Dvadeset godina nakon solidnog američkog dugometražnog igranog
debija Zen Stories, ostvarenog u ultraniskobudžetnoj produkciji, Milan Trenc
polučio je novi dugometražni igrani rad, ovog puta u hrvatskoj produkciji i sa,
kontekstualno gledano, solidnim proračunom - Ribanje i ribarsko prigovaranje.
Riječ je o adaptaciji istoimenog renesansnog spjeva Petra Hektorovića, izuzetno
interesantnog po svojoj hibridnosti, odnosno žanrovskom spajanju poslanice,
ekloge, putopisa i oblika pučke usmene književnosti, a obilježenog dominantno
realističkim pristupom koji nije bio čest u literaturi tog vremena i prostora.
Realizam ide ruku pod ruku s interesom za prirodoslovno i etnografsko-
zanatsko (opisi prirode, ribarskog pribora, procesa ribarenja i slično) i taj sloj
djela čini se vrlo pogodnim za filmski medij kao bazično realističan odnosno
mimetičan, no Trenc je samo djelomično pošao tim smjerom. Najpoznatiji kao
ilustrator prestižnih hrvatskih i američkih magazina, s izvorno u Americi i na
engleskom jeziku objavljenom slikovnicom Noć u muzeju kao najuspješnijim
proizvodom dosadašnje karijere (hollywoodska adaptacija iz 2006. bila je kino
hit), nekadašnji istaknuti strip autor odlučio je djelo hvarskog klasika
dinamizirati sjećanjima, zamišljajima i snovima njegova pripovjedača kojih u
izvorniku nema, a uz to je dodao neku vrstu prologa kojim protagonista
smješta u društveno-klasni kontekst: vlastelin u godinama, s ozbiljnim
zdravstvenim problemima, gradi svoj dom kao spoj tvrđave i ljetnikovca s
ribnjakom, a za njega rade mnogi težaci od kojih su mu neki i dužnici. S
dvojicom takvih, ribarima Paskojem (Leon Lučev) i Nikolom (Bojan Brajčić), te
maloljetnim Paskojevim sinom (Lorenco Damjanić), Hektorović kreće na
trodnevno putovanje i ribolov od Hvara preko Brača do Šolte i natrag, i Trenc
to koristi da podcrta dinamiku staleških odnosa plemića i pučana. Njegova
adaptacija idejno-značenjski najzaokupljenija je upravo klasnim stanjem, koje
obilježava i Hektorovićevu mladićku izvanbračnu vezu s djevojkom pučankom
(Romina Tonković), dok se stilski realizam miješa s fantazijom, pri čemu Trenc
igra na kartu prvopoglednog nerazlikovanja stvarnosti i mašte, jave i sna.
Najzanimljiviji trenutak spajanja zbiljskog i nezbiljskog jest kulminacija klasne
napetosti neočekivanim noćnim zaplotnjaštvom Paskoja i Nikole, te njihov
napad na Hektorovića s namjerom da ga ubiju kako bi mu se istovremeno
osvetili za njegovu pređašnju velikašku aroganciju i poništili svoj dug prema
njemu, što se ubrzo razotkriva tek kao starčev san, nepravedan prema dvojici
ribara i znakovit u pogledu plemićeve savjesti. Na žalost, umjesto da pojača
realistički sloj djela i olmijevski intenzivira prirodoslovno-etnografske sastojke,
Trenc kreira neintrigantne i pomalo infantilne Hektorovićeve zamišljaje o
antičkim muzama, galiji s južnim voćem i susretu s ljubavi iz mladosti (potonji
prizor primjer je izrazitog kiča). Također, čitava je prošlosna priča o ljubavnoj
vezi stereotipna, isključivo u službi klasne agende i minimalnih prodora blagog
erotizma. S druge strane Rade Šerbedžija iznenađujuće je staložen i kvalitetan
kao ostarjeli hiroviti velikaš (ovdje nema gotovo ni trunka njegova dobro
znanog manirizma), a podjednako su dobri Leon Lučev i neznani Bojan Brajčić
kao ribari, tako da cjelina, čiji su nesumnjivo bolji dijelovi obilježeni realizmom,
srećom ipak doseže do kvalitativne korektnosti.
Početak prikazivanja: premijerna projekcija na Pulskom filmskom festivalu
rujna 2020., redovna (hrvatska) kino distribucija listopad 2020.
Nagrade i festivali:
- Pulski filmski festival, 2020. – Zlatna arena za glavnu mušku ulogu (Rade
Šerbedžija), Zlatna arena za sporednu mušku ulogu (Leon Lučev), Zlatna
arena za glazbu
- Međunarodni filmski festival u Gangneungu, 2020.
- Međunarodni filmski festival u Beogradu – FEST, 2021.
- Betina Film Festival, 2021.
- Filmski festival glumca, Vinkovci, 2021. – Zlatni Orion za najbolju glavnu
mušku ulogu (Rade Šerbedžija), Srebrni Orion za najbolju sporednu
mušku ulogu (Leon Lučev)
- Međunarodni filmski festival u Tiburonu, 2021. – Nagrada za najbolju
kameru
Ukoliko primjetite netočne informacije ili pak imate ideju kako bi se ovu bilješku moglo unaprijediti, svakako nam javite.