Godina proizvodnje: 2021.
Trajanje: 72 minute
Tehnika: DCP, boja
Filmski rod: Igrani film
Režija:
Schmidt, Branko
Produkcija:
Telefilm, Kazališno-filmska udruga Oktavijan
Snimatelj:
Hacek Dario
Sinopsis:
Trideset godina nakon svršetka rata, odlikovani heroj Dinko ogorčen
je i razočaran. Napustili su ga supruga i dijete, a Hrvatska za koju se borio
osiromašena je, raseljena i korumpirana. Dinko se odaziva na poziv starih
suboraca koji od Vlade zahtijevaju davno obećani muzej u zgradi Paromlina iz
koje se išlo u rat. Demonstracijama se pridružuju mladi fašisti, što dovodi do
sukoba s policijom. Dinko izgubi kontrolu i nasilje eskalira.
Uloge:
Rene Bitorajac, Nikša Butijer, Slaven Knezović, Milivoj Beader, Rakan
Rushaidat, Paško Vukasović, Jan Rajšel, Goran Navojec, Dražen Šivak, Nela
Kocsis, Ksenija Pajić, Kruno Belko, Grgo Prskalo, Slavko Juraga
Zemlja proizvodnje:
Hrvatska, Bosna i Hercegovina
Scenarij:
Sandra Antolić, Ognjen Sviličić, Branko Schmidt (prema ideji Josipa Mlakića)
Glazba:
Damir Avdić
Montaža:
Hrvoje Mršić
Scenografija:
Ivan Ivan
Kostimografija:
Vedrana Rapić
Komentar:
Ostvarenjem A bili smo vam dobri Branko Schmidt očito se
namjeravao nadovezati na svoje kratke (svi su trajali manje od 90 minuta), ali
energijom intenzivno nabijene dugometražne naslove Metastaze, Ljudožder
vegetarijanac i Agape, međutim ovaj put energija je izostala, režijska ekspresija
svedena je na isforsirana panoramiranja u dijaloškim scenama, a scenarij o
braniteljskom protestu protiv vlasti koja ne ispunjava svoja obećanja prepun je
općih mjesta - protagonist je ratni junak (utjelovljuje ga Rene Bitorajac), te po
tipičnoj holivudskoj špranci točno pamti broj godina, mjeseci i dana koliko je
razveden od supruge (Ksenija Pajić), iako ona kao lik de facto ne postoji, a
budući da sin izbjegava s njim komunicirati, nalazi 'zamjenskog' koji je, opet po
šabloni, sklon nevoljama, pri čemu njihov odnos ne zadobiva čak ni konture
skice. Schmidt je bio uvjeren da je napravio provokativan film jer je branitelje
pokazao kao ljude lake za manipulaciju i još lakše za potkupljivanje, i u tom
njegovom dojmu ima ponešto istine. Međutim, s druge je strane ublažio zbilju
prikazom proustaških tendencija kao prakse marginalnih ekstremista, a ne
gotovo mainstreama (barem onog prigodno buntovnog dijela) braniteljske
populacije. Upada u oči da film kao glavni simbol ustaštva ističe slovo u, čiju
simboličku nepoćudnost gotovo nitko u hrvatskom društvu ne dovodi u pitanje,
dok od stvarno problematičnog, 'kontroverznog' i podjednako raširenog
ustaškog simbola, pozdrava za dom spremni, nema ni slova, valjda da se nikom
ne zamjeri. Lik ustaškog ekstremista (Paško Vukasović) sveden je na karikaturu
i zajedno s likom umjetnički talentiranog, ali ustaštvom zavedenog klinca,
spomenutog protagonistova 'zamjenskog sina' (Jan Rajšer), doima se kao
preslikan iz promašenog srpskog filma Šišanje Stevana Filipovića i njegova
amerikaniziranog prikaza neonacizma u Srbiji. U svom prošlom i možda
najboljem uratku Agape, Schmidt je iz Srbije preuzeo dva sjajna adolescentska
glumca (Denisa Murića i Pavla Čemerikića) bez kojih njegov film ne bi bio isti,
ali ovdje je nažalost preuzimanje bilo promašeno.
Početak prikazivanja: premijerna projekcija na Pulskom filmskom festivalu 18.
7. 2021.; redovna (hrvatska) kino distribucija 28. listopada 2021.
Nagrade i festivali:
- Pulski filmski festival, 2021. – Zlatna arena za najbolji scenarij, Zlatna
arena za najbolju glavnu mušku ulogu
- Mostar Film Festival, 2021.
- Festival istočnoeuropskog filma u Cottbusu, 2021.
- Filmski festival glumca, Vinkovci, 2021.
- Međunarodni filmski festival Indije u Goi, 2021.
Ukoliko primjetite netočne informacije ili pak imate ideju kako bi se ovu bilješku moglo unaprijediti, svakako nam javite.