A bili smo vam dobri film


Godina proizvodnje: 2021.

Trajanje: 72 minute

Tehnika: DCP, boja

Filmski rod: Igrani film


Režija:
Schmidt, Branko

Produkcija:
Telefilm, Kazališno-filmska udruga Oktavijan

Snimatelj:
Hacek Dario

Sinopsis:
Trideset godina nakon svršetka rata, odlikovani heroj Dinko ogorčen je i razočaran. Napustili su ga supruga i dijete, a Hrvatska za koju se borio osiromašena je, raseljena i korumpirana. Dinko se odaziva na poziv starih suboraca koji od Vlade zahtijevaju davno obećani muzej u zgradi Paromlina iz koje se išlo u rat. Demonstracijama se pridružuju mladi fašisti, što dovodi do sukoba s policijom. Dinko izgubi kontrolu i nasilje eskalira.

Uloge:
Rene Bitorajac, Nikša Butijer, Slaven Knezović, Milivoj Beader, Rakan Rushaidat, Paško Vukasović, Jan Rajšel, Goran Navojec, Dražen Šivak, Nela Kocsis, Ksenija Pajić, Kruno Belko, Grgo Prskalo, Slavko Juraga

Zemlja proizvodnje:
Hrvatska, Bosna i Hercegovina

Scenarij:
Sandra Antolić, Ognjen Sviličić, Branko Schmidt (prema ideji Josipa Mlakića)

Glazba:
Damir Avdić

Montaža:
Hrvoje Mršić

Scenografija:
Ivan Ivan

Kostimografija:
Vedrana Rapić

Komentar:
Ostvarenjem A bili smo vam dobri Branko Schmidt očito se namjeravao nadovezati na svoje kratke (svi su trajali manje od 90 minuta), ali energijom intenzivno nabijene dugometražne naslove Metastaze, Ljudožder vegetarijanac i Agape, međutim ovaj put energija je izostala, režijska ekspresija svedena je na isforsirana panoramiranja u dijaloškim scenama, a scenarij o braniteljskom protestu protiv vlasti koja ne ispunjava svoja obećanja prepun je općih mjesta - protagonist je ratni junak (utjelovljuje ga Rene Bitorajac), te po tipičnoj holivudskoj špranci točno pamti broj godina, mjeseci i dana koliko je razveden od supruge (Ksenija Pajić), iako ona kao lik de facto ne postoji, a budući da sin izbjegava s njim komunicirati, nalazi 'zamjenskog' koji je, opet po šabloni, sklon nevoljama, pri čemu njihov odnos ne zadobiva čak ni konture skice. Schmidt je bio uvjeren da je napravio provokativan film jer je branitelje pokazao kao ljude lake za manipulaciju i još lakše za potkupljivanje, i u tom njegovom dojmu ima ponešto istine. Međutim, s druge je strane ublažio zbilju prikazom proustaških tendencija kao prakse marginalnih ekstremista, a ne gotovo mainstreama (barem onog prigodno buntovnog dijela) braniteljske populacije. Upada u oči da film kao glavni simbol ustaštva ističe slovo u, čiju simboličku nepoćudnost gotovo nitko u hrvatskom društvu ne dovodi u pitanje, dok od stvarno problematičnog, 'kontroverznog' i podjednako raširenog ustaškog simbola, pozdrava za dom spremni, nema ni slova, valjda da se nikom ne zamjeri. Lik ustaškog ekstremista (Paško Vukasović) sveden je na karikaturu i zajedno s likom umjetnički talentiranog, ali ustaštvom zavedenog klinca, spomenutog protagonistova 'zamjenskog sina' (Jan Rajšer), doima se kao preslikan iz promašenog srpskog filma Šišanje Stevana Filipovića i njegova amerikaniziranog prikaza neonacizma u Srbiji. U svom prošlom i možda najboljem uratku Agape, Schmidt je iz Srbije preuzeo dva sjajna adolescentska glumca (Denisa Murića i Pavla Čemerikića) bez kojih njegov film ne bi bio isti, ali ovdje je nažalost preuzimanje bilo promašeno.

Početak prikazivanja: premijerna projekcija na Pulskom filmskom festivalu 18. 7. 2021.; redovna (hrvatska) kino distribucija 28. listopada 2021.

Nagrade i festivali:
- Pulski filmski festival, 2021. – Zlatna arena za najbolji scenarij, Zlatna arena za najbolju glavnu mušku ulogu
- Mostar Film Festival, 2021.
- Festival istočnoeuropskog filma u Cottbusu, 2021.
- Filmski festival glumca, Vinkovci, 2021.
- Međunarodni filmski festival Indije u Goi, 2021.

Nadopunjavanje informacija

Ukoliko primjetite netočne informacije ili pak imate ideju kako bi se ovu bilješku moglo unaprijediti, svakako nam javite.